Promotie J.L. (Jaffer) Najar

Auditorium of the ISS
International Institute of Social Studies
Voeg toe aan agenda

Op vrijdag 31 mei 2024 verdedigt J.L. Najar het proefschrift met de titel: ‘Geweld, onvrijheid, marginalisering en lacunes in de bestrijding van mensenhandel in India'.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Dit proefschrift omvat een kritische beschouwing van het bestaande beleid op het gebied van de bestrijding van mensenhandel in India. In tegenstelling tot het huidige beleid in India ligt de focus op de positie, ervaringen, eisen en inzet van gemarginaliseerde personen en gemeenschappen die te maken krijgen met maatregelen tegen mensenhandel. In het openbare en wetenschappelijke debat over de bestrijding van mensenhandel gaat het vaak over sekswerk. De deelnemers aan dit onderzoek werken daarentegen deels in de seksindustrie en deels in de bouw. Hierdoor wordt voorzien in lacunes in het bestaande onderzoek en dit maakt een vergelijkende analyse mogelijk. Het uiteindelijke doel is om een bijdrage te leveren aan epistemische en sociale rechtvaardigheid voor mensen en gemeenschappen die overrompeld of gemarginaliseerd zijn door maatregelen tegen mensenhandel.

Dit proefschrift gaat over de rol van onderling verweven sociale, politieke en economische machtsverhoudingen bij de bestrijding van mensenhandel in India. Vanuit een feministische onderzoeksmethode worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord:

1. Hoe hebben historische, sociale, politieke en economische factoren de bestrijding van mensenhandel in India vormgegeven?
  2. Hoe ervaren Indiase stedelingen met een lage status het huidige beleid op het gebied van de bestrijding van mensenhandel, hoe vatten ze het op en hoe reageren ze erop?

De openbare verdediging vindt plaats op vrijdag 31 mei 2024 in het auditorium van ISS (Aula B) en de ceremonie begint stipt om 16.00 uur. De deuren worden gesloten bij aanvang van de openbare verdediging. Kinderen onder de 7 jaar mogen tijdens het eerste deel van de ceremonie niet in het auditorium komen. De ceremonie wordt gevolgd door een receptie in het Atrium van het ISS. Professoren worden uitgenodigd om mee te lopen in de academische stoet.

Deze openbare verdediging wordt mogelijk uitgezonden via de livestream van het ISS. Zo ja, dan kun je de openbare verdediging live volgen op www.iss.nl/live.