Promotie C.M.P. (Carlijn) le Clercq

Onderwijscentrum
Erasmus MC
Voeg toe aan agenda

Op woensdag 1 mei 2024 verdedigt C.M.P. le Clercq het proefschrift met de titel: ‘Verworven gehoorverlies in kinderen: prevalentie en determinanten in de koptelefoon-generatie‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Blootstelling aan hard geluid is een bekende oorzaak van gehoorverlies. Tegenwoordig is blootstelling aan harde muziek bijna constant beschikbaar door persoonlijke muziekspelers en smartphones met een muziekspelerfunctie en het gebruik van koptelefoons. Met dit proefschrift willen we bijdragen aan een beter begrip van (vroeg) verworven gehoorverlies en de determinanten daarvan, in het bijzonder blootstelling aan luide muziek en ander lawaai. We bestudeerden gehoordrempels op de kinderleeftijd en of er in- en extrinsieke geassocieerde factoren konden worden geïdentificeerd. Ten slotte onderzochten we of kinderen met hogere gehoordrempels anders presteren in het dagelijks leven. Met deze bevindingen hopen we te leren welke kinderen het meest gevoelig zijn om gehoorverlies te ontwikkelen, in welke mate blootstelling aan muziek en koptelefoongebruik hieraan gerelateerd lijken en welke consequenties gezien kunnen worden; met als doel optimale preventie strategieën voor deze en voor toekomstige koptelefoongeneraties te ontwikkelen.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen via de vierde verdieping toegang krijgen tot de zaal. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.