The Life of Commerce at Sea | Lezing

donderdag 16 jan 2020, 17:00 - 18:15
Reserveer je plekje! Voeg toe aan agenda

The Life of Commerce at Sea: power, inequality and loneliness on international waters. Lezing door prof. Laleh Khalili.

Het leven op vrachtschepen speelt zich af onder vaak barre werkomstandigheden; uitbuiting, eenzaamheid en maanden verwijderd van huis en haard. Hoe ziet het zeevarende leven er echt uit en hoe weerspiegelt het de machtsverhoudingen in oliehandel en wereldeconomie? Een lezing over kameraadschap, ontberingen en de strijd om de macht op zee.

In haar lezing reflecteert professor Laleh Khalili op de levens van moderne zeevarenden en hun lichamen in de westelijke Indische Oceaan. Khalili neemt het lichaam van de zeevarende als uitgangspunt om kwesties als uitbuiting, slavernij en niet-gereguleerde rederijen te bekritiseren. Zeevarenden zijn het anker van de wereldeconomie; wat zeggen hun ervaringen over het kapitalisme? Hoe verhoudt het lichaam van de zeevarende zich tot de economie van de Arabische wereld en haar wereldwijde netwerk?

Op zee wordt het leven van zeevarenden gevormd door hun dagelijkse interacties met elkaar en hun officieren van verschillende nationaliteiten. Zeevarenden zijn ook overgeleverd aan het weer, piraterij en de nieuwste technologieën. Lange periodes van isolatie en eenzaamheid worden afgewisseld met het plezier, spaarzame momenten van rust en herstel en aankomst in de haven.

Laleh Khalili is hoogleraar internationale politiek aan de Queen Mary University in Londen. Haar onderzoek richt zich op infrastructuren, politiek geweld, transnationale ideeën- en praktijkbewegingen en het Midden-Oosten. Haar komende boek, Sinews of War and Trade (Verso 2020), onderzoekt de rol van maritieme infrastructuren als kanalen van verkeer van technologieën, kapitaal, mensen en vracht.

Datum: Donderdag 16 januari 2020
Tijd: 17.00 – 18.15 u (deuren open vanaf 16.30 u)
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein
Moderatie: Dr. Jess  Bier

Ticket informatie
Toegang:
gratis

Georganiseerd door Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, Studium Generale en Erasmus Institute for Public Knowledge. Deze lezing maakt deel uit van de DPAS International Lecture Series.