The Woman Who Escaped the Death Penalty

Erasmus Paviljoen (uitverkocht) en online

Livestream Voeg toe aan agenda
Jan Banning

Meer dan een 25.000 mensen zitten wereldwijd in de dodencel en er worden jaarlijks zo’n 650 executies uitgevoerd. Hoe voelt het om in zo’n cel terecht in te komen? Waar denk je aan als je weet dat elke dag je laatste kan zijn? In de lezing The Woman Who Escaped the Death Penalty vertelt de Oegandese Susan Kigula haar verhaal. Zij zat 19 jaar in de dodencel, studeerde daar rechten, en pleitte zichzelf en medegevangenen vrij.

Terwijl in Nederland de doodstraf al in 1870 werd afgeschaft en ook grondwettelijk en verdragsrechtelijk onmogelijk is gemaakt, is deze in veel landen, zoals de VS, China en Egypte, nog altijd een geaccepteerde manier van straffen. Voor een deel van de wereldbevolking is dit dus nog steeds de dagelijkse realiteit. Zo ook in Oeganda. Wat doe je dan, als je veroordeeld wordt tot de dodencel? Accepteer je je lot of vecht je ertegen?

In 2002 wordt Susan Kigula schuldig bevonden voor de moord op haar echtgenoot en tot de dood veroordeeld. Jarenlang spendeert ze in de dodencel zonder te weten wanneer (en of) het vonnis voltrokken zal worden. Achter de tralies studeert ze rechten, daagt ze de staat en na een jarenlange procedure komt ze in 2016 vrij. Nu komt ze op voor tot de dood veroordeelden en duurt haar strijd tegen de doodstraf voort.

Het evenement zal worden gemodereerd door prof. mr. Jolande uit Beijerse (ESL), universitair hoofddocent straf- en strafprocesrecht en hoogleraar justitiële jeugdinterventies. Zij zal het thema kort inleiden en dan Susan Kigula het woord geven om haar persoonlijke verhaal te vertellen. Na afloop is er de mogelijkheid om vragen te stellen.

Fotograaf Jan Banning maakte voor zijn reeks Law & Order foto’s van ter dood veroordeelden en cellencomplexen. Hij maakte portretten van Susan Kigula toen ze in de cel zat en net na haar vrijlating.

The Woman Who Escaped the Death Penalty

Datum: 18 – 10 – 2021
Tijd: 19:30 – 21:00 Inloop: 19:00
Locatie: Erasmus Paviljoen, Woudestein (uitverkocht) & online
Toegang: Gratis, reserveren noodzakelijk via onze ticketshop

COVID check
Voor dit programma vragen we alle bezoekers vriendelijk een coronatoegangsbewijs bij de ingang te tonen met de CoronaCheck-app. Bekijk deze pagina voor alle geldende coronamaatregelen op de Erasmus Universiteit.

Beeld door Jan Banning

Dit programma is tot stand gekomen in samenwerking met Paula en Jan Banning/HAL (Holland Amerika Lijn) en wordt georganiseerd door Studium Generale, JFR (Juridische Faculteitsvereniging Rotterdam), en CIA (Criminologie In Actie).