Sustainable Fishing: A Seaspiracy?

Lezing door Simon Bush
woensdag 20 okt 2021, 16:30 - 18:00
Type
Lezing
Gesproken taal
Engels

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Microplastic in de vis op ons bord, keurmerken die corrupt zijn en het massaal uitsterven van alle vissoorten. Als we de populaire Netflix-documentaire Seaspiracy mogen geloven, moeten we onmiddellijk stoppen met het consumeren van alles wat onder water leeft. Maar is dit echt de oplossing? Is er een Seaspiracy, zoals de film beweert? Of ‘hengelen’ de makers naar controverse?

Professor Simon Bush is kritisch over de conclusies die in de documentaire worden getrokken. Hoewel deze terecht een aantal misstanden in de visserij aan het licht brengt, haalt het de schijnwerpers van het werkelijke probleem. Daarbij zou sommige informatie achterhaald zijn of zelfs ronduit onjuist. In deze lezing stelt professor Bush een alternatieve oplossing voor om de oceanen te redden. Bovendien zal hij een genuanceerdere blik werpen op de visserij in zijn geheel en antwoord geven op de vraag: is duurzaam vissen eigenlijk wel mogelijk?

Het onderzoek van professor Simon Bush (professor en voorzitter van de Environmental Policy Group aan Wageningen University) richt zich op het ontwerpen van beleidsregels voor duurzame visserij. Momenteel onderzoekt hij de pangasius- en garnalenaquacultuur in Zuidoost-Azië, en tonijnvisserij in de Koraaldriehoek en het westelijk deel van de Stille Oceaan.

Sustainable Fishing: A Seaspiracy?

Datum: Woensdag 20 oktober
Tijd: 16:30 – 18:00 uur (inloop 16:00 uur)
Locatie: Erasmus Paviljoen
Moderatie: Lenya Slierendrecht
Toegang: gratis, reserveren aanbevolen via onze ticketshop

COVID check
Voor dit programma vragen we alle bezoekers vriendelijk een coronatoegangsbewijs bij de ingang te tonen met de CoronaCheck-app. Bekijk deze pagina voor alle geldende coronamaatregelen op de Erasmus Universiteit.

Deze lezing wordt georganiseerd door Studium Generale en de Sustainability Hub.