IFFR Film Special: Rafiki

woensdag 15 jan 2020, 20:00 - 22:00
Type
Koop je ticket! Voeg toe aan agenda

Voor onze maandelijkse filmspecial (ESN-Rotterdam en SG) werken we deze keer samen met Erasmus Pride en International Film Festival Rotterdam met Rafiki, een van de topfilms van de editie 2019.

Kom helemaal in de stemming voor de komende editie met dit voorproefje.

Over de film: Rafiki

“Brave Keniaanse meisjes worden brave Keniaanse echtgenotes”, is Kena en Ziki al hun hele jonge leven verteld. En dat een hypotheek de droom van elke gezonde Keniaan is. Maar Kena en Ziki willen meer. Ze willen avontuur en echte liefde, geen saai bestaan als gehoorzame echtgenote in de buitenwijken. Wanneer ze verliefd worden op elkaar, ondervinden ze pas echt hoe behoudend de wereld om hen heen is. De relatie tussen de twee jonge vrouwen is het warme, kloppende hart van deze sprankelende en kleurrijke film.

'Afrobubblegum' noemt regisseur Wanuri Kahiu haar stijl, net als de productiemaatschappij waar ze medeoprichter van is. Het staat, in de woorden van de jonge maker zelf, voor “vrolijke, krachtige en frivole Afrikaanse kunst”. Net als de twee personages moest de film zelf ook nogal wat weerstand overwinnen toen die door de Keniaanse censors werd verboden. Kahiu vocht de beslissing aan en kreeg gelijk van het Keniaanse Hooggerechtshof.

Filmmaker: Wanuri Kahiu
Taal: Engels, Swahili
Cast: Samantha Mugatsia, Sheila Munyiva, Neville Misati, Jimmy Gathu, Patricia Amira, Muthoni Gathecha, Dennis Musyoka

Vanaf 22 januari tot en met 2 februari staat Rotterdam weer in het teken van International Film Festival Rotterdam. De Erasmus Universiteit Rotterdam is voor het zevende jaar Official Partner van het IFFR en brengt in samenwerking met Studium Generale kennis van de universiteit naar het festival en het festival naar de studenten. Er staan films, de Erasmus Film Quiz, een speciale IFFR editie van talkshow Studio Erasmus en het Erasmus Tiger College op het programma.

Trailer Filmspecial Rafiki

Datum: 15 januari 2019
Tijd: 20.00 - 22.00 uur Inloop: 19.30u
Locatie: Erasmus Paviljoen