Hoe "moeilijk te bereiken" groepen bereiken voor onderzoek

Studenten wandelen op campus
maandag 12 feb 2024, 14:15 - 17:00
Gesproken taal

Hef House, Nassaukade 31, 3071 JL Rotterdam

Voeg toe aan agenda
HR collega's aan het lachen en praten
Lybrich Wieringa

Ben je wel eens voor uitdagingen komen te staan bij het bereiken van specifieke groepen mensen in je onderzoek? Hoe kom je bijvoorbeeld in contact met migrantenbejaarden in Rotterdam of mensen van het Chinese platteland, of hoe werf je als internationale onderzoeker het beste Nederlandse deelnemers? Kom dan naar ons evenement waar je collega-onderzoekers, studenten en Rotterdammers kunt ontmoeten en waar we deze, en meer concrete vragen over hoe je "moeilijk bereikbare" groepen kunt bereiken voor onderzoek, zullen bespreken.

14:15-14:30 Inloop
14:30-14:40 Welkom & korte video (3 tot 5 min waarin een bewoner een paar vragen beantwoordt)
14:40-15:00 Plenaire sessie Labyrinth: "“From hard to reach to reaching harder”
15:00-16:00 3 parallelle workshops

• "Het vinden van de juiste onderzoek deelnemers vanaf nul", door Erwin van Tuijl

De workshop begeleidt onderzoekers bij het overwinnen van uitdagingen bij het vinden van deelnemers in onbekende contexten, waarbij kwesties worden aangepakt zoals het betrekken van grote buitenlandse bedrijven en het afstemmen van belangen tussen financiers en deelnemers.

• "Van Onderzoeksmoeheid tot Wederkerigheid" door Seline Westerhof en Emiel Rijshouwer (Workshop wordt in het Nederlands gegeven)

In Rotterdam worden specifieke wijken vaak onderzocht, maar bewoners ervaren soms een eenzijdige informatiestroom. In deze workshop duiken we in het principe van wederkerigheid in onderzoek door middel van rollenspel. Wat verwachten bewoners? Hoe kunnen onderzoekers, en zelfs de gemeente, bijdragen?

• "Naar Gelijkheid en Relevantie: Waarom en Hoe 'Moeilijk Bereikbare' Bevolkingsgroepen Bereiken" door Zhiqi Xu

De workshop streeft naar het verbeteren van de diversiteit van de steekproef en de openheid van het onderzoek, waarbij wordt ingegaan op de dringende behoefte aan ethische, op maat gemaakte studies met moeilijk bereikbare bevolkingsgroepen wereldwijd. Het richt zich op gemarginaliseerde groepen die worden geconfronteerd met barrières zoals lage geletterdheid en beperkte digitale toegang, vaak over het hoofd gezien door traditionele onderzoeksmethoden.

16:00-17:00 Borrel en deelname aan discussies op basis van stellingen.

Meld je aan!

Erasmus Universiteit Rotterdam gaat vertrouwelijk met uw gegevens om. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor logistieke doeleinden van dit evenement. Nadat dit evenement heeft plaatsgevonden, worden alle gegevens verwijderd. Meer informatie: Privacy Statement.

Erasmus Universiteit Rotterdam bestaat 110 jaar. Dit evenement is onderdeel van ons 22e lustrum. Bekijk al onze lustrumevents.