Designing, teaching, and testing a novel course on the data life cycle to enhance data literacy

CLI Network Lunch
dinsdag 4 jun 2024, 12:00 - 13:00
Gesproken taal
Education Lab
Meld je aan! Voeg toe aan agenda
Frederick Thielen and Samare Huls

Netwerk met collega’s onder het genot van een lunch, terwijl je meer hoort over de interessante onderwijsinnovaties en onderzoeken die plaatsvinden binnen en buiten de EUR. Tijdens deze editie vertellen Samare Huls en Frederick Thielen (ESHPM) meer over hun CLI Fellowshipproject, waarbinnen ze een nieuwe cursus over de data life cycle om datageletterdheid te vergroten ontwiepen, doceerden en testten.

CLI fellows Samare Huls en Frederick Thielen initieerden een interdisciplinaire cursus over datageletterdheid om inzicht te krijgen in de levenscyclus van data. De cursus was gericht op masterstudenten, promovendi en academische professionals en leerde hen over het verwerven, gebruiken en beheren van gegevens. De cursus werd online aangeboden via Quarto Pub, integreerde R- en Python-programmering en maakte gebruik van verschillende lesmethoden, waaronder video's, microcolleges en groepsprojecten. De cursus introduceerde de YODAL-Q (Your Own Data Literacy Questionnaire), een instrument dat is ontworpen om de datageletterdheid van deelnemers te beoordelen en te vergroten. Nu dit fellowship ten einde loopt, gaan ze graag dieper in op de cursus en delen ze hun leeropbrengst.

Sprekers

Dr. Samare Huls werkt als lead data scientist bij de Rijksoverheid. Ze wordt gemotiveerd door het begrijpen, analyseren en communiceren van de implicaties van menselijk gedrag op een data-gedreven manier. Ze werkt aan projecten met maatschappelijke relevantie waarbij ze het onbekende leert begrijpen en kennis deelt in het team. Samare draagt bij aan het ontwikkelen en verbeteren van datageletterdheidonderwijs met een fellowship van de Community for Learning & Innovation aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

Dr. Frederick Thielen is een vooraanstaand onderzoeker en docent op het gebied van gezondheidseconomie en outcomes research. Momenteel is hij universitair docent aan de Erasmus School of Health Policy and Management (ESHPM) van Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast heeft hij een onderwijs- en onderzoeksfellowship van de Community for Learning & Innovation aan dezelfde universiteit. Frederick brengt zijn expertise ook in als senior wetenschappelijk onderzoeker bij het Trimbos-instituut in Utrecht en als onderzoeksadviseur bij de ziekenhuisapotheek van het Erasmus Medical Centre.

Meld je aan

I am Bevat verplichte velden
Do you have any dietary restrictions? Bevat verplichte velden
Erasmus University Rotterdam handles your information confidentially. Your data you will only be used for logistical purposes of this event. After this event has taken place, all data will be deleted. More information: Privacy Statement.

Datum: dinsdag 4 juni
Tijd: 12:00 - 13:00 (inloop vanaf 11:45)
Locatie: Erasmus Education Lab
Entree: gratis (inclusief lunch)