Yrsa onderzocht uitgaansleven in Rotterdam: “Openheid is de sleutel tot verandering”

Spark interview met Yrsa Taytelbaum, 3e-jaars MISOC student.
Jan van der Ploeg

Samen met haar medestudenten Caya, Leonie en Lisse Laurien deed Yrsa Taytelbaum onderzoek naar hoe veilig vrouwen zich voelen in het Rotterdamse nachtleven. “Ik vind het leuk om problemen die in de wereld spelen te analyseren. In het bijzonder problemen die te maken hebben met het thema gelijkheid”, vertelt ze. Terwijl ze net gestart is met het derde jaar van de bachelor Management of International Social Challenges (MISOC) vertelt Yrsa in dit Spark-interview over haar onderzoek, over student-zijn en over haar toekomst.

Interessante inzichten

Het onderzoek leverde interessante inzichten op, bijvoorbeeld in wat vrouwen doen om zich veiliger te voelen. Yrsa somt op: “Een meer stereotiep mannelijke of stoere outfit in plaats van een jurkje trekt meestal minder de aandacht van mannen met verkeerde bedoelingen. Zorg ervoor dat je altijd met een groepje gaat stappen, waar het liefst ook mannen bij zitten die je vertrouwt. En veel vrouwen zijn zich extra bewust dat je niet te veel alcohol of drugs moet nemen. Ze zijn eraan gewend geraakt altijd alert te zijn en in de gaten te houden wat er om hen heen gebeurt.” Uit het onderzoek bleek ook dat enkele vrouwen zich veiliger voelen in bijvoorbeeld rave- en technoclubs. “Sommige bezoekers van die clubs gebruiken drugs en hoewel dat andere problemen kan veroorzaken (bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid) zorgt het voor een relaxtere sfeer. Daardoor ontstaan er minder onveilige situaties”, legt Yrsa uit. Het andere uiterste gebeurt in de buurt van dominante mannen: als mannen zich superieur gedragen voelen vrouwen zich eerder onveilig. Verrassend aan het onderzoek was dat ondanks soms heel vervelende incidenten het uitgaansleven in Rotterdam toch als veilig wordt ervaren. “De bekende voorzorgsmaatregelen en nare ervaringen bestempelen vrouwen als iets wat er helaas nou eenmaal bij hoort”, vertelt Yrsa.

Openheid

Wat moet er dan gebeuren om onveilige situaties tijdens het uitgaan te voorkomen? Ook daar heeft Yrsa over nagedacht. “Ik denk dat de grootste winst is als er meer openheid over komt. Dat een vrouw voorzorgsmaatregelen neemt om zich veilig te voelen is genormaliseerd. Maar ik hoop dat mensen gaan beseffen dat het raar is als je je als vrouw moet aanpassen aan de omgeving. Want het is niet normaal dat vrouwen zich onveilig voelen. Dat zou er niet bij moeten horen! Ook de clubs in Rotterdam weten waarschijnlijk dat het uitgaansleven onveilig kan zijn voor vrouwen en kunnen daar meer actie op ondernemen. We zouden met elkaar gedragsregels kunnen afspreken, waar alle Rotterdamse uitgaansgelegenheden achter gaan staan en op handhaven. Maar het belangrijkste is dat we het hier over gaan hebben: openheid is de sleutel tot verandering”, benadrukt Yrsa.

Actuele thema’s

De gedrevenheid spat ervan af als Yrsa het over het onderzoek heeft. “Ik vind het tof dat we in dit onderzoek praktisch aan de slag konden met het thema gelijkheid.” Wat ze waardeert aan MISOC is dat de opleiding alle ruimte biedt om te verkennen wat bij je past én aansluit bij actuele thema’s. “Door de oorlog in Oekraïne is er een energieprobleem ontstaan. Wij kregen vanuit onze opleiding de opdracht om met 3 concrete zaken te komen waar een gemeente in Nederland mee aan de slag kon om het energieprobleem te verkleinen. En laatst hebben we een debat gehouden over de Formule 1 in Zandvoort, waarbij we als studenten zowel gemeente, inwoners, organisatie als een milieubeweging mochten vertegenwoordigen. Een goede en actuele oefening om te ontdekken welke verschillende belangen er bij zo’n evenement spelen!”

Verschil maken

Yrsa overweegt zich na haar bachelor aan te melden voor een Management Master aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Ik vind het boeiend om na te denken over hoe je bepaalde problemen - bijvoorbeeld op het gebied van migratie of energie - het beste aan kunt pakken. Hoe zorg je ervoor dat je aanpak past bij de mensen die ermee te maken hebben?” Wat ze na haar studie gaat doen, weet Yrsa nog niet. Wat ze wel weet is dat ze bij een organisatie wil werken waar ze het verschil kan maken. Liefst op het gebied van gelijkheid en duurzaamheid. “Maar dat zie ik nog wel: ik ben zelf ook benieuwd waar ik sta over 5 of 10 jaar!”, lacht ze. Die ‘relaxte’ houding wil Yrsa ook graag meegeven aan beginnende studenten. “Ook al weet je nog niet precies wat je later wilt worden, kies in elk geval iets wat je interessant vindt: dat motiveert. En, laatste tip: probeer niet alleen maar in de studieboeken te zitten. Gebruik je studententijd ook om vrienden te maken. Doe mee aan de Eurekaweek en meld je aan bij de studievereniging Cedo Nulli. Ze organiseren gezellige uitjes en je hebt er studygroups waarin je met elkaar de collegestof doorneemt. En dan daarna gezellig met elkaar Rotterdam in!”

Dit interview maakt onderdeel uit van Spark. Met deze interviews willen we aandacht geven aan de positieve impact die het onderwijs en onderzoek van de facuteit hebben op de samenleving. De verhalen in Spark geven een inkijkje in waar ESSB-studenten, alumni, medewerkers en onderzoekers warm van worden.