In gesprek met... Ananta Sotthewes

In elke editie van onze alumninieuwsbrief spreken we met een alumnus/-na over zijn/haar studietijd aan Erasmus School of Health Policy & Management (voorheen iBMG en SAG) en wat ze tegenwoordig doen.

Deze keer spraken we met Ananta Sotthewes. In 2008 studeerde zij af van de bachelor BMG, Gezondheidswetenschappen en in 2010 slaagde zij ook voor de opleiding Zorgmanagement (ZoMa). Sinds 2021 is ze werkzaam bij Nictiz als Productmanager. Daarnaast is ze ook Secretaris van de Ondernemingsraad van Nictiz.

Waarom heb je destijds voor de bachelor BMG en vervolgens ZoMa gekozen?

Bij het kiezen van een studie wilde ik juist wat anders dan de studiekeuzes die mijn omgeving voorstelde of kozen, zoals rechten, geneeskunde of bedrijfskunde. Hoe gaaf was het dat Gezondheidswetenschappen zoveel diversiteit gaf en als het ware de bedrijfskunde in de zorg was. Ik had tijdens mijn middelbare school al affiniteit met de zorgsector en was goed in economie. Het was dus precies de combinatie die ik zocht. Ik ben elke dag nog blij met de richting die ik gekozen heb!

Hoe is je carrière verlopen (tijdens en) na het afstuderen?

In mijn tweede bachelorjaar maakte ik vroeg kennis met werken in de zorg via een bijbaan in een ziekenhuis. In plaats van het oplossen van registratiefouten vond ik de samenwerking tussen het management en zorgprofessionals interessanter. In mijn derde studiejaar liep ik stage in een ander ziekenhuis, waar ik aan de praat raakte met de afdeling die zich bezighield met datakwaliteit. Tijdens mijn master heb ik fulltime gewerkt bij het ziekenhuis. Na mijn master heb ik bijna tien jaar gewerkt in de consultancy op het gebied van datakwaliteit.

Inmiddels ben ik al vijftien jaar kennispartner bij onder andere zorginstellingen, zorgverzekeraars, IT-leveranciers, brancheorganisaties en VWS over strategie en visie op digitale gegevensuitwisseling en datakwaliteit.

En wat houdt je huidige werk in?

In de afgelopen jaren ben ik bij Nictiz aan de slag om landelijk meer impact te maken en te werken aan een duurzaam zorginformatiestelsel middels hergebruik van data. Als burger heb je te maken met meerdere, verschillende zorgverleners. Hierbij is de grote vraag hoe gegevens op de juiste plek in het juiste systeem terechtkomen, zodat iedereen bij de data kan én ze begrijpt. Nu wisselen zorgverleners veel gegevens uit binnen zorgdomeinen of zorginstellingen. De uitdaging is hoe ze deze gegevens kunnen hergebruiken in hun eigen werkproces binnen het gehele zorgnetwerk. Standaardisatie is daarin dé oplossing. De kern van standaardisatie is een uniforme taal. Binnen Nictiz noemen we dat Eenheid van Taal en Eenheid van Techniek. Welke gegevens wissel je uit en met welke uitwisselstandaard doe je dat?

Is in jouw beleving het zorglandschap erg veranderd sinds je afstuderen?

We kantelen naar netwerkzorg, waarbij je op verschillende momenten zorginformatie nodig hebt. Hiervoor is het van belang dat we meer samenwerken, vertrouwen en leunen op elkaar in plaats van de concurrentie zoals het stelsel in de afgelopen jaren is ingericht. We gaan vaak uit van een persoon die een instelling bezoekt, waarbij de instelling data verzamelt voor een specifieke situatie. Daarna verlaat de persoon de instelling. We moeten dat omdraaien: een zorginstelling komt even op bezoek in het leven van de burger. Dan maak je in het netwerk gebruik van de informatie voor deze persoon, via een uniforme taal. We moeten de mens centraal stellen in alle aspecten die impact kunnen hebben op de gezondheid. Burgers moeten kunnen meebeslissen over passende zorg en alle informatie beschikbaar hebben om dat te kunnen.

Hoe kijk je terug op je tijd bij ESHPM? Wat is je bijgebleven?

Het samenwerken in groepen vond ik ontzettend leerzaam, vooral gedurende mijn master. Mede doordat veel medestudenten hun studie met werk combineerden. Het uitwisselen van praktijkervaringen in de zorg gaf een enorme verrijking. De kracht van de verschillende perspectieven bij een samenwerking was leerzaam, waar beweeg je mee en waarin blijf je standvastig.

In gesprek met… jou?

Heb jij ook warme herinneringen aan jouw tijd bij SAG/iBMG/ESHPM die je graag met mede-alumni deelt? Laat het weten in een mail naar alumni@eshpm.eur.nl.