Erasmus Trustfonds beurs van €10.000,- toegekend aan project over patiëntvoorkeuren

Onderzoekers van Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) hebben een beurs van €10.000 toegekend gekregen van het Erasmus Trustfonds. De beurs is ten behoeve van dataverzameling voor het project “Risks in Discrete Choice Experiments: Including patients' preferences about risks and uncertainties in decisions on treatment cost-effectiveness”. Dit onderzoeksproject maakt deel uit van de actielijn “Evaluatie van de gezondheidszorg” in het Erasmus Initiatief “Smarter Choices for Better Health 2.0”.

Risico’s in discrete keuze-experimenten

Health Technology Assessment (HTA) organisaties adviseren of nieuwe gezondheidstechnologieën vergoed moeten worden. Dit doen ze door de voordelen, schade en kosten van deze nieuwe technologieën te evalueren. In de afgelopen jaren hebben ze verklaard dat het nodig is om verder te gaan dan de standaardkosten tegen directe gezondheidseffecten af te wegen om de gezondheid van de bevolking te maximaliseren binnen de beperkte beschikbare middelen. Als zodanig erkennen ze het belang van het opnemen van patiëntvoorkeuren in HTA-evaluaties. Door rekening te houden met dergelijke voorkeuren kunnen de tevredenheid van patiënten en de therapietrouw van patiënten aan nieuwe behandelingen worden vergroot en kan verspilling van middelen worden voorkomen. Tegelijkertijd wordt dan de kosteneffectiviteit verbeterd en gezondheidsresultaten worden geoptimaliseerd. Echter, voordat patiëntvoorkeuren systematisch kunnen worden meegenomen in de besluitvorming over HTA, moeten verschillende methodologische vragen worden beantwoord. Voorkeursmetingen in de gezondheidszorg kunnen een uitdaging vormen omdat de effecten van een behandeling vaak complex en onzeker van aard zijn. Uit onderzoek in het verleden blijkt dat patiënten de risico’s van een behandeling (bijv. verandering van bijwerkingen) verkeerd begrijpen en ingewikkeld vinden. Een goed begrip van deze risico’s door de patiënten is cruciaal om hun voorkeuren geldig te kunnen beoordelen.

Dit onderzoeksproject van ESHPM richt zich op deze belangrijke en dringende kwestie door te bepalen hoe risico-informatie (inclusief de onzekerheid in deze risico’s) het beste kan worden opgenomen in onderzoeken naar patiëntvoorkeuren om het begrip en de nauwkeurigheid van de onderzoeksresultaten te maximaliseren.

Het onderzoeksproject is een samenwerking tussen ESHPM (Stella Marceta, Jorien Veldwijk, Esther de Bekker-Grob, Carina Oedingen), Erasmus School of Economics (Raf van Gestel, Matthew Robson, Tom Van Ourti) en de externe roemrijke keuzemodelleerder Joffre Swait. Met deze subsidie zal het projectteam voornamelijk de dataverzameling van een voorkeursstudie financieren, waarin ze zullen beoordelen hoe risico’s het beste kunnen worden opgenomen in keuze-experimenten.

Over het Erasmus Trustfonds

Het Erasmus Trustfonds, opgericht in 1913, is het steunfonds van Erasmus Universiteit Rotterdam. Het fonds draagt actief bij aan de rol die de universiteit in de maatschappij vervult door een onafhankelijke extra inkomensstroom te creëren via schenkingen. Dat ESHPM én haar alumni in het veld een belangrijke rol spelen in het oplossen van de uitdagingen van deze tijd is overduidelijk. Om dat te benadrukken is een speciaal faculteitsfonds opgericht.

Help toekomstige beurzen bij ESHPM mogelijk te maken

Wilt u bijdragen aan het Erasmus Trustfonds van ESHPM en toekomstige beurzen mede mogelijk maken? We nodigen u graag uit om een donatie te doen aan het fonds door een overschrijving te doen naar Stichting Erasmus Trustfonds, Rotterdam, onder vermelding van Faculteitsfonds ESHPM, naar rekeningnummer NL 06 ABNA 0564414352.

Meer weten?

Het Erasmus Trustfonds is een ‘Algemeen Nut Beogende Instelling’, kortweg ANBI. Hierdoor hoeft er geen schenk- of erfbelasting te worden betaald over uw schenking of uw erfenis. Wilt u meer informatie over hoe u bij kunt dragen aan de groei en bloei van de universiteit of meer specifiek het faculteitsfonds ESHPM? Neemt u dan contact op met Gwen van Loon, senior relatiemanager Major Donors en Nalatenschappen van het Erasmus Trustfonds. Zij is bereikbaar via g.vanloon@trustfonds.nl of 06-12892095.